Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

29 dagar

I 29 dagar i rad har jag utfört någon slags fysisk aktivitet. Ibland en kort, rask promenad. Ibland en joggingrunda. Ibland ett besök på gymmet. Ibland 20 minuter. Ibland längre. Men varje dag. I 29 dagar.
Jag har också låtit bli godis och sötsaker sedan nyår. I princip har jag väl kört LCHF. Inget tillsatt socker, ingen frukt, inga rotsaker, inget vitt mjöl.
Hemma är det inga problem. Borta är det svårare. Det är svårt att äta LCHF-mat ute och ännu svårare att hitta nåt mellis som funkar. Universitetet har inget superbra utbud, så i dag fick det bli en nödlösning. En wrap med mycket sallad och kyckling. En del av brödet åt jag för att för att hålla mig mätt, men det mesta slängde jag.
Det var det minst dåliga valet, och då fick det bli så. I morgon blir det salladsbuffé för då är vi i den andra änden av universitetet. Då styr jag mer själv, då kan jag göra kloka val.

Nya inlägg

Liten tjuvstart

Jag hoppade på en utmaning på facebook så jag klev av sockertåget redan i dag. Typ. Några korn socker i kaffet,  det norska kaffet var liksom odrickbart annars. Ett litet glas juice till frukost - men inget bröd, inga croissanter.  Till lunch valde jag quesadillas istället för pommes-mat och mackan till tågresan hem blev med grovt bröd och kyckling.  Inget godis, ingen läsk. Visst kvider mitt inre sockertroll och funderar vad fan som hände - men nu är det dags. Dags att göra kloka val, dags att ta hand om sig, dags att bli hälsosam.God fortsättning!

Hej då 2018!

2018 kommer inte att gå till historien som det år då jag tränade mest och bäst. Inte heller som det år då jag undvek socker och annat skräp. Det kommer att gå till historien för andra - bra - saker, men visst finns det utrymme för 2019 att bli bättre.

Det är dags att sätta upp mål, delmål och belöningar.

Målet - att vara i form när jag fyller 50 år - är visserligen ganska svårt att mäta. Jag tänker inte att form automatiskt innebär en viss nuffra på vågen, eller milen på en viss tid. Jag tänker mer att form är en känsla, att känna sig stark och pigg. Alltså får mitt mål bli luddigt. Jag får styra upp delmålen bättre istället.

Belöningar är också viktigt, i alla fall för mig. Belöning både efter insats och resultat. Jag ska klura ut en lista med belöningar. Klart är att det ska ingå lite snygga träningskläder i alla fall.

Jag behöver också fundera på hur jag ska hantera detta när vardagen tar lite paus. Ett exempel är när jag ska till universitetet 3 dagar i januari. Hotellfrukosten är…

Träningsupplägg

Jag tänker mig att jag ska fortsätta med min lilla streak. Nån slags motion/träning varje dag. Ibland mer, ibland mindre - men varje dag.

Jag funderar nu på hur jag ska lägga upp det för att få variation och regelbundenhet.

Mina plan är så här:

Kondition 3 ggr/v (jogga eller skidåkning)Gymmet 1 gång/veckaValfritt 3 ggr/vecka (promenad, cykel, jogga, skidor, stavgång mm)
Dessutom känns det som en bra idé att lägga ut passen i förväg för att se att de passar ihop med min vecka, liksom. I alla fall de första veckorna tills jag fått in rutinen ordentligt.

Hur tråkigt det än kan låta så tror jag att planering är viktigt om man - jag - om JAG ska lyckas med detta.


Nio i rad

Nio dagar i rad har jag genomfört någon slags fysiskt aktivitet. Nio. Nu är det ju liksom en slags streak. Inte RUNstreak men väl en EXERCISEstrike. En streak som nog passar mig bättre än en runstreak, eftersom min häl inte riktigt vill jogga varje dag.

Besöket på hotellets gym, där stakmaskinen och roddmaskinen var de värsta, känns rätt bra i mina stackars otränade magmuskler. Träningsvärk är skönt, i lagom dos, så jag ska nog lägga in stakmaskin och roddmaskin lite mer regelbundet. Få lite nytta av gymkortet, liksom.

Smart va!


Jag fortsätter

Varje dag. Inte långt, inte snabbt - men nåt varje dag.

Ibland en promenad, ibland en joggingrunda. I går ett pass på hotellets gym.

Jag tänker att jag fortsätter så här, med nåt vare dag, och får in den vanan fram till nyår. Sen går jag loss på matvanorna.

God jul!

Jag gjorde det igen

Om en gång är ingen gång - och två gånger är en vana... vad är då fyra gånger?

Fyra dagar på rad  har jag nu rört på mig. Inte mycket, inte nåt marathon så där, men jag har ändå rört på mig varje dag.

I dag blev det en kort snigeljogg. Det var attans så halt ute, så det var kanske mer ett trippande än ett joggande, men so what! Det är genomfört och jag känner mig grymt nöjd.

Fortsätter jag så här har jag liksom fått in en vana till nyår. Då är det lättare att styra upp matvanorna, när motionen redan är på gång - tänker jag...