Fortsätt till huvudinnehåll

Näsetloppet

'
I fredags drog vi ner till Västra Frölunda så snart maken slutat jobba. Eller, ja, han hann ju peta i sig en macka och byta om från jobbkläder, men sen drog vi i väg. Ca 3 timmar senare irrade vi runt inne på Frölunda Torg och letade Team sportia. Den som gjort kartan för Frölunda torg borde byta jobb!

Med lätt pulshöjning hittade vi fram och fick vårt start-kit. Tröja och chip - proffsigt värre. Tillbaka genom Frölunda torg, ut till bilen och så i väg till Mölndal där vi checkade in på hotellet. Och vilket hotell sen! Hotell Mölndals bro. Älskart!!
En god natts sömn i en mycket skön säng, en frukost som liksom inte går att beskriva - säger bara gravad OCH kallrökt lax på ett mörkt bröd 💖💖💖 - och så i väg till startplatsen. Solen sken men det blåste lite snålkallt, så den röda lopptröjan fick vara utanpå en annan tröja. Inte direkt snyggt och moderiktigt, men vägrar frysa.  På med chippet, lite uppvärmningsjogg och så in i startfållan. Då vi valt att snigla Lilla Näsetloppet (5 km) fick vi starta strax innan knattarna. Det kryllade av turbo-knattar och de kom ju ikapp mig nästan direkt. Det där med lopp-vett har de inte lärt sig än, så de kryssade ju mellan oss inte fullt så snabba löpare som små missiler. Nåja, varv två var de ju inget problem, då hade de gått i mål och åt antagligen sin kexchoklad för fullt.

Banan var väldigt mysig och lite lagom kuperat. Man passerade en stor hage med lurviga kor och ett litet villaområde. Funktionärerna var underbara. De hojtade och hejade så man fick extra energi.


Det spelar ingen roll hur många lopp jag är med i, jag lär mig ändå inte att jag inte ska dras med i de andras tempo i starten. Första kilometern gick på 6.38, vilket är ungefär en minut snabbare än jag brukar springa på. Den andra gick på 6.58 - även det på tok för snabbt för mig så jag växlade jogg och gång. 6.59, 7.08 och 6.53 på de sista kilometerna gjorde att jag snittade på 6.55, en tid jag inte haft på länge.

Okej det är ju inte så att jag kommer med i OS på den tiden, men med mina snigelmått mätt är det en bra tid.

Det var inte mycket publik längs banan, i alla fall inte på andra varvet när knattarna gått i mål, men de som var där hejade på och var toppentrevliga.

Väl i mål smakade såväl banan som kexchoklad så där ljuvligt som det bara kan göra efter ett lopp och efter den obligatoriska bita-i-medaljen-bilden vände vi bilen och for hemåt.

Jag kan absolut rekommendera Näsetloppet (i alla fall lilla varianten) till alla som har lust att springa ett trevligt lopp. Visst fanns det deltagare som sprang ruggigt snabbt men det var inget problem. De stod långt fram i startfållan, jag ställde mig långt bak.

Medaljen är stor, tröjan är skön och man fick kexchoklad i mål (inte den där läskiga Nick´s som vissa delar ut).



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag hade en dröm

Eller kanske ett mål.... Jag siktade på att vara i form innan jag fyllde femtio. Jag fyllde i tisdags, och jag firade det genom att jogga 10 jäkla kilometer. 10 - en hel mil! Utan gåvila. Tre varv som innehöll två moment som jag inte brukar fixa utan att gå. Nu tog jag dem TRE (!) gånger - frivilligt. Kanske är det ett sätt att mäta form på - att man faktiskt orkar jogga 10 km. Även om det inte går snabbt, jag menar, man har ju sitt snigelrykte att tänka på. Min snigelstreak närmar sig 50 och jag känner att jag blir starkare. Jag undviker inte uppförsbackar lika mycket, och jag besegrar den ena mentala "omöjliga sträcka" efter den andra. Och för varje gång känner jag mig lite kaxigare, lite nöjdare, lite drygare - precis som man ska.

UV45 - och dagens visdomsord!

Efter en sommar med alldeles för lite träning var det så dags för UV45. Nånstans tycker jag väl att jag borde inse att UV45 är långt, åt skogen för långt när man har kört rundor på ca 5 km hela sommaren bortsett från ett par-tre något längre. Kanske sälja sin startplats. DNS liksom. Vuxet, förståndigt, begåvad - allt som jag tydligen inte är, för jag for upp till Dalarna, checkade in på hotellet och i morse stod jag vid starten i Oxberg. Jag siktade på en lugn start då jag vet att det är en jäkla massa uppförsbackar - och det är en jäkla massa kilometer att passera. De första 5 gick för fort för min förmåga. Jag försökte hålla igen men det kändes lätt och kul. Jag drogs med. Jag höll ett tempo som funkar på en femma, en bra dag. Sen sjönk hastigheten men jag tycker ändå att det gick rätt bra i kanske 15 km. Där nånstans började det märkas att kroppen liksom gick på övertid, på att den var mer van 5 än 15, liksom. En stor orsak var kanske de där eländiga Lundbäckbackarna. D

Bara en dag kvar...

Av maj alltså, och min planerade snigelstreak. I morgon är det ju Stockholm High Five, så jag går ju liksom i mål med pompa och ståt på Stockholms stadion. Eller mål och mål.... det får vi se..... kanske fortsätter jag min streak. Det är ju så himla smidigt att inte behöva fundera på om jag ska jogga eller inte. Dessutom känner jag ju att det ger resultat. Jag blir både snabbare och starkare, jag orkar längre sträckor och jag blir inte kräkslut. I dag tog vi en runda i Eko-parken här i samhället. 12 grader, regn och halv storm (bara motvind, jag lovar). Trots detta, och trots att maken liksom agerade hare med betydligt högre tempo än jag egentligen fixar, så blev det 2,5 km utan gåvila. Kanske, kanske, kanske kan jag - innan sommaren är slut - jogga en mil utan gåvila. Kanske. Det vore himla skoj.