Fortsätt till huvudinnehåll

Ett varv, en runstreak och ett taskigt flås

Min runstreak håller i sig. Nu är jag uppe på dag 25. Inte lång tid kvar alltså. Under förutsättning att jag avbryter efter maj månad. Det har jag inte riktigt bestämt än...

Totalt under 2018 har jag joggat ihop drygt 35 mil. Jag har en liten förhoppning om att hinna jogga ihop 100 mil under året, och har gjort en liten budget på det. I så fall bör jag ligga på 40 mil när maj tar slut. Det kanske jag inte kommer att göra, men det känns ändå som att jag ligger rätt bra till nu, med tanke på att jag, när maj började, låg rätt långt efter budget.

I lördags genomförde jag GöteborgsVarvet, ett varmt varv med en massa människor. Folk runt nästan hela banan. Helt otroligt, vilken stämning! Där är Varvet helt unikt, av alla de olika lopp jag testat.

I början av april formulerade jag mig så här:

Så här, med facit i hand kan jag ju säga att det gick rätt bra.

Jag trodde nog att jag skulle fixa 3 timmar, om inget skulle inträffa, men 2.45 kändes utom räckhåll. När jag sen tog Tjejmilen 21k på 2.42, men betydligt färre människor och lättare bana, så väcktes ändå hoppet. Väcktes, för att sedan släckas igen när jag dels kände att formen dalade, och när SMHI flaggade för rejäl värme.

Jag laddade upp med Resorb flera dagar innan, hade saltlakrits och salttabletter med mig och var noga med att dricka. Allt för att säkra att i alla fall ta mig i mål. Den första milen kollade jag inte klockan alls, mer än att jag konstaterade att det kanske gick lite för snabbt i början. Efter en mil, som jag klockade in på ca 1.15, började jag fundera på tiden och tänkte att 3 timmar i alla fall borde funka. Det var galet varmt, riktigt stekande, men jag kände mig ändå inte kokt. Vid 15 km skulle jag försöka mig på att beräkna tiden, men det var uppenbarligen överkurs. Jag fick fasen inte ihop det. Ena stunden tyckte jag att det nog skulle kunna funka med 2.45, nästa tvivlade jag på att jag ens skulle klara 3 timmar.

När jag snurrade runt vid Götaplatsen fick jag ändå för mig att det nog skulle gå med 2.45, om jag satte fart. Men säker var jag inte. Jag fick kramp i vaderna så fort jag försökte jogga, men gå snabbt gick bra. Med mina långa ben går jag nästan lika snabbt som vissa joggar, så jag matade ändå på rätt bra. När klockan signalerade 20 km hade jag ca 10 minuter på mig att ta mig i mål under 2.45, vilket gav nya krafter, och jag pinnade på så gott jag kunde.

Upploppet på Varvet är ju typ 3 mil långt, från första bågen man passerar under till målet, men jag nötte på. Inte snabbt, och troligen inte snyggt, men joggandes tog jag mig över mållinjen  och min enda tanke var (bortsett från VAR FAN ÄR MIN KEXCHOKLAD) att jag nog fixat 2.45!

Så jäkla nöjd! Trött. Slut. Svettig. Men nöjd!

Lite mat, en dusch och sen ryggläge på sängen var ungefär allt jag orkade med efter loppet men vad gjorde väl det. Jag fixade 2.45!

Något som däremot stör mig är att mitt flås inte blir bättre fast jag joggar dagligen. Jag börjar fundera på om jag ändå måste byta medicin mot astman, att min Buventol inte funkar längre. Jag har tid på vårdcentralen på måndag, får väl se vad de säger. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag hade en dröm

Eller kanske ett mål.... Jag siktade på att vara i form innan jag fyllde femtio. Jag fyllde i tisdags, och jag firade det genom att jogga 10 jäkla kilometer. 10 - en hel mil! Utan gåvila. Tre varv som innehöll två moment som jag inte brukar fixa utan att gå. Nu tog jag dem TRE (!) gånger - frivilligt. Kanske är det ett sätt att mäta form på - att man faktiskt orkar jogga 10 km. Även om det inte går snabbt, jag menar, man har ju sitt snigelrykte att tänka på. Min snigelstreak närmar sig 50 och jag känner att jag blir starkare. Jag undviker inte uppförsbackar lika mycket, och jag besegrar den ena mentala "omöjliga sträcka" efter den andra. Och för varje gång känner jag mig lite kaxigare, lite nöjdare, lite drygare - precis som man ska.

UV45 - och dagens visdomsord!

Efter en sommar med alldeles för lite träning var det så dags för UV45. Nånstans tycker jag väl att jag borde inse att UV45 är långt, åt skogen för långt när man har kört rundor på ca 5 km hela sommaren bortsett från ett par-tre något längre. Kanske sälja sin startplats. DNS liksom. Vuxet, förståndigt, begåvad - allt som jag tydligen inte är, för jag for upp till Dalarna, checkade in på hotellet och i morse stod jag vid starten i Oxberg. Jag siktade på en lugn start då jag vet att det är en jäkla massa uppförsbackar - och det är en jäkla massa kilometer att passera. De första 5 gick för fort för min förmåga. Jag försökte hålla igen men det kändes lätt och kul. Jag drogs med. Jag höll ett tempo som funkar på en femma, en bra dag. Sen sjönk hastigheten men jag tycker ändå att det gick rätt bra i kanske 15 km. Där nånstans började det märkas att kroppen liksom gick på övertid, på att den var mer van 5 än 15, liksom. En stor orsak var kanske de där eländiga Lundbäckbackarna. D

Bara en dag kvar...

Av maj alltså, och min planerade snigelstreak. I morgon är det ju Stockholm High Five, så jag går ju liksom i mål med pompa och ståt på Stockholms stadion. Eller mål och mål.... det får vi se..... kanske fortsätter jag min streak. Det är ju så himla smidigt att inte behöva fundera på om jag ska jogga eller inte. Dessutom känner jag ju att det ger resultat. Jag blir både snabbare och starkare, jag orkar längre sträckor och jag blir inte kräkslut. I dag tog vi en runda i Eko-parken här i samhället. 12 grader, regn och halv storm (bara motvind, jag lovar). Trots detta, och trots att maken liksom agerade hare med betydligt högre tempo än jag egentligen fixar, så blev det 2,5 km utan gåvila. Kanske, kanske, kanske kan jag - innan sommaren är slut - jogga en mil utan gåvila. Kanske. Det vore himla skoj.