Fortsätt till huvudinnehåll

Det där med förtroendekapital....

Ni vet där med att man lovar nåt, och sen inte håller det? Hur man liksom bränner sitt förtroendekapital, att man slutar lita på en sån person rätt snabbt...

Jag borde ligga på minus nu.

Efter jobbet åkte jag hem, rätt slut efter en låååååång dag vid datorn. Jag lovade mig själv kaffe och sen en kort runda. Bara så pass att jag inte skulle bryta min snigelstreak. När kaffet landat snörade jag på mig skorna och gav mig ut. Min plan var genvägen till spåret, halva rundan och sen hem den andra vägen. Jag lovade mig själv att jag bara skulle behöva jogga fram till mördarbacken som ligger ca 500 m hemifrån. Den orkar jag inte jogga uppför, så jag brukar undvika den om det är möjligt.

Väl ute var det så pass skönt, friskt och syrerikt, att jag ändrade min plan till genvägen till spåret, hela varvet runt och så genvägen hem. Benen kändes rätt okej, flåset hängde med och allt kändes rätt bra. Jag fixade ett par motlutor som jag sällan orkar, men i dag gick det bra. Just vid stället där genvägen kommer in på spåret är det en uppförsbacke som är rätt stygg. Jag har inte fixat den alls i år, men i dag lovade jag mig själv att jag skulle jogga upp till toppen och sen få gåvila. Det är liksom där genvägen går hem igen. Jag skulle till och med få gå hela vägen hem om jag ville, bara jag joggade uppför hela backen.

Väl på toppen kände jag mig ändå rätt pigg, så jag ändrade mig igen och bestämde att jag skulle ta ett halvt varv till och ta den vanliga vägen hem. Samtidigt meddelade jag mig själv att det ju där blev nedförsbacke och då kan man ju inte gå. Jag skulle jogga nerför medlutet istället. Sen skulle jag gå. När jag kom ner ändrade jag mig, för vad då, man kan ju inte gå när det är plant... Istället skulle jag jogga fram till stället där man kliver av spåret och tar cykelbanan hem. Väl där insåg jag att jag nog hade krafter kvar att jogga fram till stället där cykelbanan går upp på bilvägen. Och sen fram till mördarbacken. Och sen upp till elskåpet. Till tredje lyktstolpen. Till husbilen. Till korsningen.

Oj, tog jag hela mördarbacken!?! Det har jag inte gjort särskilt ofta, max 10 gånger totalt. Då insåg jag också att jag höll på att slå säsongsbästa, för jag har inte joggat mer än 4 km sammanhängande utan gåvila i år. Rekord är ju alltid kul, så jag lovade mig själv att jag skulle sikta på 4,5 km sammanhängande vila. Det fattades ju bara 150 m. Det skulle jag ju orka, sen skulle jag få gå den sista lilla biten hem.

När jag såg att jag joggat 4,5 km så hade jag ca 100 m kvar hem. Och vad då - 100 m, det orkar man ju, eller hur. Alltså fortsatte jag att jogga.

Nu funderar jag mest på om jag är lättlurad eller bara en grym försäljare, som liksom kan lova mig själv så mycket utan att uppfylla mina löften alls, och ändå fortsätta tro på mig själv.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag hade en dröm

Eller kanske ett mål.... Jag siktade på att vara i form innan jag fyllde femtio. Jag fyllde i tisdags, och jag firade det genom att jogga 10 jäkla kilometer. 10 - en hel mil! Utan gåvila. Tre varv som innehöll två moment som jag inte brukar fixa utan att gå. Nu tog jag dem TRE (!) gånger - frivilligt. Kanske är det ett sätt att mäta form på - att man faktiskt orkar jogga 10 km. Även om det inte går snabbt, jag menar, man har ju sitt snigelrykte att tänka på. Min snigelstreak närmar sig 50 och jag känner att jag blir starkare. Jag undviker inte uppförsbackar lika mycket, och jag besegrar den ena mentala "omöjliga sträcka" efter den andra. Och för varje gång känner jag mig lite kaxigare, lite nöjdare, lite drygare - precis som man ska.

UV45 - och dagens visdomsord!

Efter en sommar med alldeles för lite träning var det så dags för UV45. Nånstans tycker jag väl att jag borde inse att UV45 är långt, åt skogen för långt när man har kört rundor på ca 5 km hela sommaren bortsett från ett par-tre något längre. Kanske sälja sin startplats. DNS liksom. Vuxet, förståndigt, begåvad - allt som jag tydligen inte är, för jag for upp till Dalarna, checkade in på hotellet och i morse stod jag vid starten i Oxberg. Jag siktade på en lugn start då jag vet att det är en jäkla massa uppförsbackar - och det är en jäkla massa kilometer att passera. De första 5 gick för fort för min förmåga. Jag försökte hålla igen men det kändes lätt och kul. Jag drogs med. Jag höll ett tempo som funkar på en femma, en bra dag. Sen sjönk hastigheten men jag tycker ändå att det gick rätt bra i kanske 15 km. Där nånstans började det märkas att kroppen liksom gick på övertid, på att den var mer van 5 än 15, liksom. En stor orsak var kanske de där eländiga Lundbäckbackarna. D

Bara en dag kvar...

Av maj alltså, och min planerade snigelstreak. I morgon är det ju Stockholm High Five, så jag går ju liksom i mål med pompa och ståt på Stockholms stadion. Eller mål och mål.... det får vi se..... kanske fortsätter jag min streak. Det är ju så himla smidigt att inte behöva fundera på om jag ska jogga eller inte. Dessutom känner jag ju att det ger resultat. Jag blir både snabbare och starkare, jag orkar längre sträckor och jag blir inte kräkslut. I dag tog vi en runda i Eko-parken här i samhället. 12 grader, regn och halv storm (bara motvind, jag lovar). Trots detta, och trots att maken liksom agerade hare med betydligt högre tempo än jag egentligen fixar, så blev det 2,5 km utan gåvila. Kanske, kanske, kanske kan jag - innan sommaren är slut - jogga en mil utan gåvila. Kanske. Det vore himla skoj.