Fortsätt till huvudinnehåll

Ibland är kort också bra

Efter några veckors ofrivillig löpvila bytte jag om för en - av naprapaten rekommenderad - runda.

Instruktionen var: värm upp genom att gå ut lugnt, öka farten tills du kommer upp i en PW och, om det känns bra, prova att jogga en liten bit väldigt försiktigt.

Med tanke på att jag tillbringat helgen i Stockholm, på mässa och i shoppingcenter, så har min häl fått ett och annat steg ändå i helgen, så lite nervös var jag allt. Jag började gå sakta och ökade farten lite försiktigt. Hälen kändes bra. Inte helt smärtfri, men snudd på. Det var alls inte så det påverkade mitt steg på något vis.

Efter 1 km föll jag över i jogging i riktigt snigeltempo. Jag hade bestämt, redan innan, att jag skulle jogga i max 500 meter, för att inte riskera att få feeling och dra i väg för mycket första gången.

Det kändes helt okej i hälen, men jisses vad flåset inte har bibehållit sin form. Flåset var ju inte på topp innan heller men efter en löpvila har det inte liksom mognat och blivit bättre. En helg i Stockholm, med godis och skräpmat gjorde ju inte saken bättre på något vis, faktiskt. Inte så att 500 meter var nåt problem, men det var inte så att jag kände att milspåret liksom var nästa steg.

Sällan har väl ändå varit så nöjd efter en runda. Nu hoppas jag bara att hälen tycker det är okej, att jag får fortsätta jogga om än bara ytte-pytte-lite, och på så sätt bygga upp både häl och kondition.

Jag skulle vilja sätta upp lite mål. Samtidigt vet jag inte om det är så smart. Risken finns att jag ser mer på planen än känner efter i hälen, så jag tror jag låter bli.  Är det sånt som kallas självinsikt och självkännedom...?

Innan jag for hem från Stockholm gjorde jag i alla fall ett besök på Runner´s store. Där fick jag tips om bra skor med mycket dämpning, och kanske var det därför det kändes mjukt och bra. Adidas solar boost heter de här underbar sköna och snygga skorna. Så mjuka att det nästan känns som om man går i luften.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag hade en dröm

Eller kanske ett mål.... Jag siktade på att vara i form innan jag fyllde femtio. Jag fyllde i tisdags, och jag firade det genom att jogga 10 jäkla kilometer. 10 - en hel mil! Utan gåvila. Tre varv som innehöll två moment som jag inte brukar fixa utan att gå. Nu tog jag dem TRE (!) gånger - frivilligt. Kanske är det ett sätt att mäta form på - att man faktiskt orkar jogga 10 km. Även om det inte går snabbt, jag menar, man har ju sitt snigelrykte att tänka på. Min snigelstreak närmar sig 50 och jag känner att jag blir starkare. Jag undviker inte uppförsbackar lika mycket, och jag besegrar den ena mentala "omöjliga sträcka" efter den andra. Och för varje gång känner jag mig lite kaxigare, lite nöjdare, lite drygare - precis som man ska.

UV45 - och dagens visdomsord!

Efter en sommar med alldeles för lite träning var det så dags för UV45. Nånstans tycker jag väl att jag borde inse att UV45 är långt, åt skogen för långt när man har kört rundor på ca 5 km hela sommaren bortsett från ett par-tre något längre. Kanske sälja sin startplats. DNS liksom. Vuxet, förståndigt, begåvad - allt som jag tydligen inte är, för jag for upp till Dalarna, checkade in på hotellet och i morse stod jag vid starten i Oxberg. Jag siktade på en lugn start då jag vet att det är en jäkla massa uppförsbackar - och det är en jäkla massa kilometer att passera. De första 5 gick för fort för min förmåga. Jag försökte hålla igen men det kändes lätt och kul. Jag drogs med. Jag höll ett tempo som funkar på en femma, en bra dag. Sen sjönk hastigheten men jag tycker ändå att det gick rätt bra i kanske 15 km. Där nånstans började det märkas att kroppen liksom gick på övertid, på att den var mer van 5 än 15, liksom. En stor orsak var kanske de där eländiga Lundbäckbackarna. D

Bara en dag kvar...

Av maj alltså, och min planerade snigelstreak. I morgon är det ju Stockholm High Five, så jag går ju liksom i mål med pompa och ståt på Stockholms stadion. Eller mål och mål.... det får vi se..... kanske fortsätter jag min streak. Det är ju så himla smidigt att inte behöva fundera på om jag ska jogga eller inte. Dessutom känner jag ju att det ger resultat. Jag blir både snabbare och starkare, jag orkar längre sträckor och jag blir inte kräkslut. I dag tog vi en runda i Eko-parken här i samhället. 12 grader, regn och halv storm (bara motvind, jag lovar). Trots detta, och trots att maken liksom agerade hare med betydligt högre tempo än jag egentligen fixar, så blev det 2,5 km utan gåvila. Kanske, kanske, kanske kan jag - innan sommaren är slut - jogga en mil utan gåvila. Kanske. Det vore himla skoj.